Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Exile/mana ability

Psychoboy
8 jaren geleden
Afgelopen avond een potje commander gespeelt 1 vs 1

We kwamen niet helemaal uit de volgende situatie:

Hij had een Reflector Mage liggen met daaronder een Gryff's Boon daaronder.
Ik heb Adarkar Valkyrie liggen onder andere.

Hij speelt een kaart (naam even kwijt) waarmee hij Reflector Mage en Gryff's Boon naar exile speelt en daarna weer op de battlefield mag neerleggen.

Nu vroegen wij ons af, gaan de kaarten dood en dus naar exile zone via de graveyard?
Want op dat moment kun je volgens mij Adarkar Valkyrie tappen en hem onder mijn control krijgen.

We hebben dat uiteindelijk niet zo gespeeld omdat we erg twijfelde en de Helpdesk die we via onze telefoon even openende hier kon ons zo snel even niet helpen.


En nog een vraag die bij ons op kwam,
Reconnaissance zijn mana ability is 0, betekend dat dat ik oneindig 0 hoef te betalen en al mijn attacking creatures uit de combat kan halen?
Of kan dat maar 1 keer wat we uiteindelijk zo maar gespeeld hebben.
n4ppy
8 jaren geleden
Dies = Gaat naar graveyard.
Exile is niet de graveyard.
Dus Adarkar Valkyrie kan nits doen.

Ben wel even benieuwd welke kaart hij speelde want een aura komt volgens mij niet terug. De creature gaat naar exile en de aura valt eraf, tenzij de [kaart] expliciet zegt creature and attachments go to exile and come back of zoiets (speel pas 2 maanden dus zou zomaar kunnen zijn dat zo'n kaart bestaat maar gok dat je de aura kwijt bent)

Wat betreft de Reconnaissance check even de kaart pagina daar staat het een en ander.

De 0 moet er staan want een ability moet een cost hebben (ook al is die 0) las ik elders
 bijgewerkt door MagnusMagicus 8 jaren geleden (niet dubbelposten, edit je eigen post ajb)
ichi
8 jaren geleden
Hoi Psychoboy,

Nee de kaarten gaan niet dood als ze naar de exile zone verplaatst worden. (permanent of voor maar eventjes).

Het is een andere plek .

Om de regel van Adarkar Valkyrie misschien iets duidelijker te maken:

700.6. The term dies means "is put into a graveyard from the battlefield."

Een kaart als Dryad Militant vervangt bijvoorbeeld het graveyard stukje.
Slagbroder
8 jaren geleden
Ik ben geen judge, dus ik kan er naast zitten, maar volgens mij zit het zo.

Exile en Graveyard zijn twee heel verschillende zones. Als een creature sterft (dies) gaat hij naar de graveyard. Om naar de Exile zone te gaan, passeert hij niet langs de Graveyard en kan je dus de ability van de Adarkar Valkyrie niet gebruiken.

Wanneer een creature het battlefield verlaat, vallen alle aura's er af, dus de Gryff's Boon gaat niet naar Exile, maar naar de Graveyard.

Bij Reconnaissance gaat het over een activated ability en die heeft dus een kost. In dit geval is dit , dus kan je hem in normale gevallen spelen om alle attacking creatures uit combat te halen.
ichi
8 jaren geleden
Voor het stukje van het exilen van de twee kaarten in dit geval Reflector Mage en Gryff's Boon :

Van uit gaande dat er iets gespeeld werd dat hij de twee kaarten tegelijk kan exilen en weer terug kan brengen:

Als een enchantment de battlefield inkomt zonder het te casten (en zonder een target) dan mag een speler zelf kiezen waar op hij komt te liggen. Dit mag dus ook een ander creature zijn.

303.4f. If an Aura is entering the battlefield under a player's control by any means other than by resolving as an Aura spell, and the effect putting it onto the battlefield doesn't specify the object or player the Aura will enchant, that player chooses what it will enchant as the Aura enters the battlefield. The player must choose a legal object or player according to the Aura's enchant ability and any other applicable effects.
Dwergkip
8 jaren geleden
Als hij bijvoorbeeld Eerie Interlude speelt op zijn Reflector Mage dan gaat de Aura naar de graveyard, want de aura heeft geen target meer. Echter heeft deze aura dat hij voor een cost weer naar het battlefield mag komen uit de graveyard. Dus deze cost zal dan wel betaalt moeten worden.
Maar op deze manier kan je wel beide kaarten weer op het veld krijgen.
MagnusMagicus
8 jaren geleden
De uitleg hierboven van diverse mensen klopt wel.

Om het even op een rijtje te zetten:

Als je Cloudshift op de Reflector Mage cast, dan exile je de Mage en return je die. De Boon blijft dan als Aura los op de battlefield achter en gaat direct naar de graveyard.

Het Aura is dus naar de graveyard en wordt niet mee exiled.

Los hiervan, als het Aura wel naar exile zou gaan (bv. met Sudden Disappearance), dan mag je hem attachen aan een creature naar keuze als hij terug komt. Dit target niet, dus het kan zelfs op een creature met Shroud.

Check de pagina's Exile en Graveyard. Als je een kaart exiled, gaat deze direct naar exile. Dit staat volledig los van de graveyard. Vergelijk het met: als een creature doodgaat, dan gaat het niet eerst naar je hand en dan naar de graveyard. Waarom niet? Nou, omdat hij direct naar de graveyard gaat. Dit is met exile hetzelfde. De kaart gaat van de battlefield naar exile. Niet via een andere zone.

Reconnaissance kun je zo vaak activeren als je wil, want het is gratis. Je moet wel een attacking creature hebben om te kunnen targeten, maar dit kan inderdaad op al je creatures. Het is ook een oude kaart met een wat maffe interactie met de huidige regels. Dat staat bij de kaart uitgelegd volgens mij, maar het komt erop neer dat je NADAT je creature damage heeft gedaan, maar VOORDAT combat afgelopen is (zie Combat Phase), kun je de ability gebruiken. Je creature untapt dan, maar het boeit niet meer dat hij geen damage krijgt of doet, want dat is al gebeurd. Zo kun je EN je creatures die dood zouden gaan voor damage uit combat halen EN al je andere creatures na damage untappen, zodat ze ook nog kunnen blocken.
Psychoboy
8 jaren geleden
Heel duidelijk allemaal, dank jullie wel.
Het ging om een Ghostly Flicker uiteindelijk (heb het even nagevraagd via de app)
Dus dan had de Gryff's Boon naar de graveyard gegaan.
n4ppy
8 jaren geleden
"Dit target niet, dus het kan zelfs op een creature met Shroud."
Ik neem aan dat je met dit de Sudden Disappearance bedoelt?

Sudden Disappearance target niet, dus ook een creature met shroud gaat naar exile (en terug)

Of bedoel je dat het attachen van Gryff's Boon na terugkeer uit de exile mag op een creature met shroud

Of optie C het kan allebei
MagnusMagicus
8 jaren geleden
Met Ghostly Flicker kun je niet de Boon targeten, dus die gaat in dit geval inderdaad naar de graveyard.

@n4ppy: Optie C
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal PostNL
Top
Customer 1870801728
0.0121 seconds for 34 queries (106.11kb)
0.05 seconds to render