Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Maar soms is het toch nog eens leuk om andere opinies en creatieve invalshoeken van buitenstaanders te horen.
Misschien even het deck overlopen, en een paar keuzes uitleggen.
Eerst en vooral heb je de harde kern van devolgende fishies:
4x Cursecatcher, soms wordt deze maar 3 keer gespeeld, maar naast Aether Vialheb je in merfolk geen deftige 1-drops, en dat lijkt me toch vrij belangrijk, aangezien je een tempo-deck speelt en dit vaak combo-decks een beurt laat stallen.
4x Mutavault Kan zeker niet ontbreken in een merfolk-deck.
3x Merrow Reejerey Een ietwat specialere lord, in de zin dat het eventuele blockers kan tappen om die laatste swing door te krijgen, of andere non-sense zoals bijv. het volgende scenario:
Je hebt 3 Islands in het spel en 1 Mutavault samen met een Merrow Reejerey. Je speelt Phantasmal Image, copy de reejery. Je speelt Lord of Atlantis, untap 2 lands, speel Cursecatcher, untap two lands, speel nog een Master of the Pearl Trident tap een blocker van de opponent, activate Mutavault, attack voor 11. Dit lijkt misschien onrealistisch maar geloof me als ik zeg dat deze kaart tot gestoorde board-developments leidt. Deze zou ik eventueel 4x kunnen spelen, het lastige is alleen dat hij 3 mana kost, wat toch een enorm verschil is, vooral als je rekent dat je Aether Vial altijd op 2 zou moeten staan.
4x Silvergill Adept Een beetje card-advantage, wat dit deck zeker nodig heeft. Ik zou het ook nooit overwegen om er minder dan 4 te spelen.
Na deze harde kern bestaan er vele variaties over het verder aanvullen van de creature slots, ik speel:
3x Phantasmal Image lord 11-14 het merendeel van de games. Maar soms ook silvergill adepts, of creatures van de opponents. Obviously schadelijker als de andere lords, maar de mana-cost is iets minder restrictive wat soms wel van pas kan komen aangezien ik maar 14 colored-mana-producers speel. Na de legendary-rule-change is deze natuurlijk iets slechter geworden (probeer nu nog maar eens een emrakul in het spel te sneaken...), maar zoals eerder vermeld ga je het merendeel van de games toch je eigen lords kopïeeren.
2x Spellskite Vaak bekijken mensen me raar als ik vermeld dat ik twee main-deck spellskites speel in mijn merfolk deck. Ik vertel ze dan dat ze er inzitten om een aantal redenen: Ze beschermen je lords (PTE, Maelstrom Pulse, Oblivion Ring, en begin me al niet over die belachelijke Lightning Bolts of Lightning Helixen), ze blocken aggresieve decks (je wilt aanvallen, niet verdedigen met dit deck), en zijn ENORM goed tegen Aura/boggle, splinter twin, RDW en infect.
1x Tectonic Edge deze zijn complementair voor mijn spreading seas, en kunnen absoluut "The Nuts" zijn in combinatie met elkaar.
Spells:
4x Aether Vial de kaart die dit deck mogelijk maakt.
1x Relic of Progenitus meestal is dit ook eerder een sideboard-kaart, maar verkies er zelf voor om er eentje main-deck te spelen. In veel decks steekt er wel iets van graveyard-interactie in. URW-control: Snapcaster Mage + Think Twice. Jund: Deathrite Shaman, Tarmogoyf, Scavenging Ooze, (Lingering Souls). Splinter Twin: Snapcaster Mage,... Verder ziet Melira Pod of Living End dit ook niet aankomen en spelen ze er dus ook niet rond. Bij de decks waar er geen graveyard interactie is is het natuurlijk gewoon een cantrip, nooit een dode kaart dus.
3x Spell Pierce de beste counterspell voor dit archetype, creatures interesseren ons niet echt, we willen namelijk zelf aanvallen. Spell pierce kan alles counteren wat geen creature is, dus dat komt goed uit. Ook is dit deck enorm mana-hungry, en is het verschil tussen een 1CMC counter spell of een 2CMC counter spell gigantisch.
4xSpreading Seas activeert islandwalk (very big deal ^^ ), screwed met de mana van je opponent vooral jund decks die bijv. wit splashen worden verschrikkelijk gestraft. En over het algemeen zijn veel modern decks erg mana-greedy en denken dat dat zomaar ongestraft kan RUW staan vaak mooi te kijk als hun [k]celestial collonade[/k]s opeens islands worden (en dat deck speelt sowieso al niet veel threats...). Screwed ook met Tron, Infect, Affinity, Living end, Scapeshift, Jund, Burn, Zoo (good luck with that t3 Woolly Thoctar...),... Wel eigenlijk praktisch elk deck in Modern.
4x Vapor Snag We zijn een tempo-deck, en deze is kaart is daar uiterst geschikt voor.
En dan nu even vlug mijn sideboard overlopen:
1x Tectonic Edge: Against URW control, TRON, Splinter Twin, Jund,...
Heb nog nooit iemand Spell Pierce zien spelen in Merfolk, ik denk dat Remand beter is maindeck. Spell Pierce heeft ook niet heel veel targets tegen Jund/Pod bijvoorbeeld.
Remand is erg slecht tegen alle removal eigenlijk (vooral lightning bolt en path wat zeer grote obstakels zijn). En het verschil tussen 1 of 2 mana is enorm groot. En Pod heeft Birthing pod, wat je zeker wilt counteren en eventueel chord of calling.
En jund geen goede targets? Liliana, thoughtseize, inquisition, Bolt, Maelstrom Pulse, terminate,... Allemaal kaarten die je echt wel moet counteren of waar je anders aan verliest.
Creatures zijn zoals eerder vermeld niet het grote probleem van dit deck, je raced namelijk vrij gemakkelijk elk deck als het op dammage aankomt (behalve affinity).
Zou eigenlijk nog graag 1 Thassa maindeck willen kunnen steken, maar heb momenteel niet de mogelijkheid om daarin te investeren, dus dat zal nog even moeten wachten....
Ik speelde laatst met Jund tegen Merfolk, wat voor Jund een prima matchup moet zijn. (ik speel zelf ook Merfolk). De merfolkspeler speelde 2x Kira, Great Glass-Spinner maindeck vanwege het populaire Jund in modern. Toevallig had hij in alle partijen kira op beurt 3 liggen en daardoor verloor ik de partij.
Over Thassa, God of the Sea was hij minder enthousiast omdat dit, net als kira, geen merfolk is. Beiden in hetzelfde deck is niet handig. Voor het unblockable maken van je merfolk heb je eigenlijk ook geen Thassa nodig, omdat je met Spreading Seas al met islandwalkers door de verdediging gaat.
Kortom, kira in het maindeck t.o.v. Thassa is wellicht geen slechte optie.
Hier is overigens mijn merfolk deck:
Als we mensen gaan refereren die goed hebben gedaan met een bepaald deck, dan verwijs ik naar Raphael Levy die in GP Antwerp top 64 haalde (1600 spelers ) en hij speelde ook 2 thassa's en 4 master of waves, hoe bevallen die je? En de Caverns? Het lijkt me dat opposing counterspells niet het grootste probleem zou moeten zijn voor dit deck, maar deze maken je dan ook weeral meer vulnerable voor blood moon, tectonic edge, e.a. land disruption kaarten.
Vind spellskite toch wel echt een beter optie in de plaats van Kira, vooral omdat jund dus ook vaak Abrupt decay speelt, en kira daar geen **** tegen doet ^^ . Kira met Thassa vind ik een vreemde vergelijking omdat ze allebei verschillende rollen vervullen, alleen slaagt Thassa veel harder en zorgt ze mid tot late-game voor deck-manipulatie.
En heb ook een tijdje 4x mana leak gespeeld maindeck, maar vind de 2CMC écht te veel, en zoals eerder vermeld willen we eigenlijk alleen removal, combo-pieces of disruption counteren, en hier verricht spell pierce zeker die rol.
Maarja, bij merfolk kan je er altijd je eigen ding van maken, het is maar wat je verkiest uiteraard
Denk ook dat Thassa er niet specifiek inzit voor de unblockable abbility (buiten voor zichzelf misschien ) maar eerder voor de threat en voor de deck-manipulatie (wat volgens mij een zeer "big deal" is)
bijgewerkt door Jeff 11 jaren geleden (Dubbelpost samengevoegd, voortaan zelf je post editten AJB.)
Master of waves heb ik nog niet getest in modern (hij staat wel in de lijst gepost, maar ik had de kaart toen nog niet). Pro-red is wel erg goed in modern: Lightning Bolt, Electrolyze, Terminate etc.
Ik wilde overigens niet zozeer een vergelijking maken in die zin dat je 2 kaarten met elkaar vergelijkt, maar wel wat de toevoeging in een deck is, waarin je niet heel veel vrije slots hebt. Overigens heb ik zelf wel Thassa met gespeeld en ik vind het een toevoeging vanwege de redenen die je noemt (zeker met een actieve aether vial).
Maar je vroeg om frisse ideeën voor je Merfolk deck, vandaar de post.
Als 1 mana counterspell zou je ook Swan Song kunnen overwegen. Wellicht wat meer narrow dan pierce gezien liliana er gewoon doorkomt. Maar lategame is swan song wel een hardcounter en stopt de bolts en paths. En de swan zelf kan je negeren.
, met deze 4x in je deck heeft elke opponent een island, maar omdat niet elke merfolk islandwalk heeft wil je misschien ook graag
in je deck hebben. Deze kaart zorgt ervoor dat je aan kan vallen met zwakkere blockers zonder ze te verliezen.
Ook is er om het mana-probleem op te lossen
deze kaart wil je erin om heel vroeg veel sterkere creatures te kunnen spelen