Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Ik heb twee vragen, waar wij onze laatste potjes tegen aan liepen, en zelf niet helemaal uit kwamen.
1. Stel ik heb mijn Kenrith, the Returned King liggen, speel een Willbreaker, en gebruik Kenrith’s +1/+1 ability, om een Myojin of Night's Reach met divinity counter over te nemen, mag mijn tegenstander dan nog de divinity counter er af halen voordat ik de Myojin onder mijn controle krijg?
Deze vraag is misschien wat breder te stellen: mag een tegenstander nog interacten met een kaart die ik over wil nemen door dus een counter weg te halen/sacrificen e.d.
2. Stel ik ga aanvallen en zeg: Speler, ik ga jou aanvallen met deze creatures, mag diegene met behulp van een instant/ability die creatures dan nog tappen, voordat de combat fase ingaat, en op die manier de creatures dus “onschadelijk” maken?
1. Abilities, net als creatures, gebruiken de stack. Op het moment dat jij met Kenrith de Myojin target, gaat deze ability op de stack. Dit ziet de willbreaker, dus deze ability komt daar bovenop op de stack. Voordat deze abilities "resolved" kunnen spelers hierop reageren met instants of activated abilities. In dit geval gaat de ability van de Myojin ook op de stack. De stack is een zogenaamde Last in, First out. Wat betekent dat hetgeen het laatst op de stack is gekomen het eerst resolved. Dus als hierna de spelers niet meer reageren moet jij eerst jouw hand discarden, dan komt de Myojin onder jouw controle, en uiteindelijk krijgt deze de +1/+1 counter.
2. De Combat Phase bestaat uit een aantal steps. Als je dit goed en duidelijk wil doen geef je aan dat je naar combat wil gaan. Dan heeft je tegenstander nu nog de tijd om met instants of activated abilities creatures te "tappen". Dan komt de Declare attackers step. Hierin geef jij aan met welke beestjes je aan wil vallen en tapt deze zelf. Zodra dit gebeurd is kan er niet meer gereageerd worden door de beestjes te tappen. Voordat de tegenstander blockers declared kan deze echter nog wel creatures met flash spelen om mee te blocken, of removal spelen om een van de aanvallende beestjes te slopen. Na het declaren van de blockers heeft het spelen van beestjes met flash ook geen zin meer, deze kunnen namelijk niet meer als blocker gedeclared worden. Je kunt voordat er damage gedaan wordt nog wel instants of removal spelen.
De uitleg van Timebug klopt helemaal! Ik heb nog wel wat leesvoer voor je: de Stack en Combat Phase helpdesk pagina's. Check die eens, en kom vooral terug met vervolgvragen als je die nog hebt, we helpen je graag verder!