Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Ik heb twee vragen over ''De Stack''. Ik heb de stack pagina al doorgelezen, maar ik ben nog steeds niet zeker. Vraag 1: Ik heb bijvoorbeeld een Triumph of Ferocity liggen, en het is het begin van mijn beurt, daar op speelt de tegenstander een Naturalize. Gaat 'ie dan kapot voordat ik een kaart trek? Of had de tegenstander het aan het eind van z'n eigen beurt moeten doen? Vraag 2:
Stel ik heb 3x een Biovisionary liggen, en ik speel de 4e Biovisionary maar de tegenstander maakt er snel een dood door een Lightning Bolt op 1 van de eerste 3 te casten, win ik dan alsnog en had hij het alleen kunnen voorkomen met bijvoorbeeld Cancel? Of win ik niet omdat de Biovisionary op het veld komt nadat er al een dood is?
Voor zover ik weet win je niet met de Biovisionary omdat je tegestander in respons een Lightning Bolt speelt op 1 v.d. andere 3, dus het moment dat de 4e zou komen is er één dood en liggen er maar 3 op het veld.
ok op vraag 1 als je tegenstander jouw triumph sloopt in je upkeep dan gaat hij idd kapot voordat je een kaart pakt. je pakt daarna echter nog steeds een kaart. had hij dit in zijn beurt gedaan dan pakte je die kaart niet.
biovisionary wint je de game pas aan het einde van je beurt dus als je er dan niet 4 hebt win je niet
Ik bedoel eigenlijk bij de eerste vraag; mogen spelers nog instants spelen voordat je ''beginning of you upkeep'' kaarten triggeren? En ik heb ook een beetje een verkeerd voorbeeld genomen met de Biovisionary, laten we zeggen een Champion of the Parish met 2 counters . Iemand speelt een human en ik Lightning Bolt de Parish snel dood, faalt dat dan omdat hij dan al 4 toughness heeft? Of gaat hij al dood omdat de human die hij speelde nog op de stack ligt en de Lightning bolt hem al eerder dood heeft.
Sorry
Ja de Champion of the Parish gaat dood. Hij krijgt de +1/+1 counters namelijk pas als een human de battlefield entered en dat is niet het geval want de human ligt nog op de stack.
Over de situatie aan het begin van de upkeep ben ik niet 100% zeker dus mocht ik het fout hebben, please correct me.
Maar volgens mij kan Triumph of Ferocity nog destroyed worden. De ability van Triumph of Ferocity gaat namelijk gewoon op de stack en daarop kan de tegenstander reageren. Gooit hij een Naturalize op de stack dan wordt Naturalize als eerst resolved waardoor Triumph of Ferocity kapot gaat voordat je een kaart kan pakken.
De tegenstander kan echter niet voor het begin van je upkeep iets doen.
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij gaat het zo:
Voor jouw upkeep, komt nog de untap fase. Je tegenstander kan dit dus in jouw beurt, voor de upkeep nog doen.
Als jij niet duidelijk aangeeft dat je wisselt van fase, dan heeft je tegenstander ook niet de kans gekregen om op deze fase-wissel te reageren. dus je moet aangeven dat je naar de upkeep fase gaat en als je tegenstander dan niet reageert is hij te laat.
Dat klopt, in de untap step krijgt niemand Priority om iets te spelen.
Tijdens de upkeep gaan eerst alle "at the beginning of upkeep" triggers op de stack, daarna krijgen de spelers in AP-NAP volgorde priority om instants en abilities te spelen.
AP NAP is active player - non-active player.
Dus degene wiens upkeep het is mag eerst (dit hoeft niet altijd voordelig te zijn maar zo is de volgorde).
Champion situatie: Main phase player A
-top stack-
A cast Squire
-bottom stack-
Player A doet verder niets dus geeft priority door aan player B, die kiest nu voor een Lightning bolt:
Player B doet verder niets dus geeft prio aan player A. Die doet ook niets dus geeft prio ook door. Op dit moment kan de bovenste spell van de stack resolven.
De Bolt geeft de Champion lethal damage. Voordat er iemand prio krijgt gaat de Champion de graveyard in.
Nu krijgen beide players weer in volgorde prio maar men doet niks meer, dus dan kan de Squire resolven en entered de battlefield. De Champion ligt nu allang in de GY dus kan niet meer triggeren op de human.
Upkeep player A (controller van de Triumph)
Zoals ik hierboven zei, gaan eerst de "At the beginning of upkeep" triggers op de stack:
-top stack- Triumph of Ferocity : draw a card if you control the creature with the greatest power
-bottom stack-
Nu krijgt speler A priority maar hij heeft niets te spelen (Wacht netjes totdat hij een kaart mag pakken)
Dus hij geeft prio door aan player B.
Player B besluit een Naturalize te spelen op de Triumph:
Na het spelen van zijn Naturalize krijgt player B weer prio, maar doet niks meer, dus geeft hij prio door aan player A.
Player A kan verder ook niks doen geeft prio weer door. Nu kan de bovenste spell van de stack resolven.
De Naturalize destroyed de Triumph. Nu ziet de stack er zo uit:
-top stack- Triumph of Ferocity : draw a card if you control the creature with the greatest power
-bottom stack-
Als niemand verder iets toe te voegen heeft aan de stack, resolved ook de Triumph trigger en player A mag een kaart pakken
Oké. Ik heb Triumph of Ferocity en iemand speelt in mijn upkeep een Naturalize. De Triumph gaat kapot en ik mag gewoon één kaart pakken zoals elke normale beurt. Zeg ik het zo goed? Hartelijk bedankt Niels en de rest!
Als ik het goed begrijp gaat het resolven van een ability dus door ondanks dat de kaart die hem activate van de battlefield is verdwenen... Dat is nieuw voor me
Geld dat dus ook voor de ability van een creature? Om maar een voorbeeld te noemen\
Ik betaal de mana en tap Ghost-Lit Raider om twee damage te doen op een target. Iemand speelt als reactie een Lightning Bolt op Ghost-Lit Raider, wat genoeg is om hem te slopen. Gaat de twee damage van de ability van Ghost-Lit Raider dan ook gewoon door?
@ Rotinaj: Nee.
Je mag een kaart pakken van de Ferocity én daarna nog een kaart van je draw step. De Ferocity trigger lag namelijk op de stack en resolved gewoon ook al is de kaart zelf misschien destroyed.
@umnei
je moet het zien als 2 mensen die tegen over elkaar staan
nr 1 gooit een steen en nr2 ziet dat en gooit heel snel een steen die sneller
gaat
maar de steen van nr1 is al gegooid dus gaat gewoon door al is de gooier er niet meer
spells gaan alleen niet meer door als het niet legal is (geen legal targets)
Yep, eigenlijk is er bar weinig te doen om een ability tegen te houden (met kaarten als Stifle kan het wel bijvoorbeeld)
Als hij omgekeerd, eerst een Lightning Bolt voor zn billen krijgt, dan kan hij in reactie nog steeds tappen om 2 schade te doen
Wat je wel kan doen is: reageren op het effect. Dus de schade preventen (Samite Healer), zijn target illegaal maken (Mizzium Skin, Saving Grasp) etc.
Maar de kaart zelf aanpakken houdt niks tegen
beany 22-06-2013 om 21:56
@umnei
je moet het zien als 2 mensen die tegen over elkaar staan
nr 1 gooit een steen en nr2 ziet dat en gooit heel snel een steen die sneller
gaat
maar de steen van nr1 is al gegooid dus gaat gewoon door al is de gooier er niet meer
spells gaan alleen niet meer door als het niet legal is (geen legal targets)
Ja als je het zo bekijkt is het ook best logisch. weer wat geleerd Thx voor verduidelijking
Ik zie het meer als een brief sturen. Hij gaat eerst in een envelop (moet ook goed geadresseerd zijn) op de sorteerstapel (stack) en pas als hij netjes aankomt (resolved) verandert het van een spell in een creature of wat dan ook.
Zodra de brief verstuurt is kun je de afzender wel afschieten maar de brief komt wel aan.
Rotinaj 22-06-2013 om 13:48
Ik bedoel eigenlijk bij de eerste vraag; mogen spelers nog instants spelen voordat je ''beginning of you upkeep'' kaarten triggeren? En ik heb ook een beetje een verkeerd voorbeeld genomen met de Biovisionary, laten we zeggen een Champion of the Parish met 2 counters . Iemand speelt een human en ik Lightning Bolt de Parish snel dood, faalt dat dan omdat hij dan al 4 toughness heeft? Of gaat hij al dood omdat de human die hij speelde nog op de stack ligt en de Lightning bolt hem al eerder dood heeft.
Sorry
Over deze heb ik dan nog een vraag; als ik nog een random creature met flash speel op de stack waar op Lightning Bolt ligt, krijgt Champion of the Parish dan nog zijn +1+1 token voordat de Bolt resolved?
Rotinaj 22-06-2013 om 13:48
Sorry
Over deze heb ik dan nog een vraag; als ik nog een random creature met flash speel op de stack waar op Lightning Bolt ligt, krijgt Champion of the Parish dan nog zijn +1+1 token voordat de Bolt resolved?
Random creature met flash: nee, random human met flash: ja.