Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Modern: Sideboarden met Collected Company

Jeff
9 jaren geleden
Sinds jaar en dag speelde ik Melira-Pod in Modern, totdat de banhamer viel. Bam, weg deck! Nu had ik nog twee andere decks, UR delver (Treasure Cruise!) en Scapeshift (Dig Through Time!), maar ook daarvoor viel de banhamer. Afgelopen weekend heb ik het Pod-deck weer afgestoft en aangepast om met Collected Company te spelen. In een FNM (4 rondes) en een GPT (5 rondes) heb ik maarliefst tegen 9 verschillende decks gespeeld!
modern
[MOD] Collect Call
door Jeff2 jaren geleden

Het probleem wat ik ervaar met een deck als dit, is hoe je sideboard. Inboarden lukt wel, daarvoor hebben we de beperkte 15 kaarten. Uitboarden daarentegen is lastiger, omdat het deck een mooi hart van kaarten heeft die samen sterk werken. Hoeveel kan je dat hart uitdunnen voordat je deck ineens heel matig wordt? Daarom heb ik jullie hulp nodig. Als uitgangspunt wil ikhet deck wat ik hierboven heb gelinkt gebruiken, zonder enige aanpassingen. Omdat ik het deck toch misschien af en toe een klein beetje wil aanpassen, staat hieronder een kopie van de lijst zoals hij nu is:
Mainboard (60)
22 Lands
2 Forest
2 Godless Shrine
1 Marsh Flats
2 Overgrown Tomb
1 Plains
3 Razorverge Thicket
1 Swamp
2 Temple Garden
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth
3 Verdant Catacombs
4 Windswept Heath

29 Creatures
3 Anafenza, Kin-Tree Spirit
4 Birds of Paradise
1 Cartel Aristocrat
2 Eternal Witness
1 Garza's Assassin
4 Kitchen Finks
2 Melira, Sylvok Outcast
1 Murderous Redcap
2 Noble Hierarch
1 Qasali Pridemage
1 Reveillark
1 Scavenging Ooze
1 Spellskite
3 Viscera Seer
2 Voice of Resurgence

9 Other spells
2 Abrupt Decay
3 Chord of Calling
4 Collected Company

Sideboard (15)
1 Big Game Hunter
3 Fulminator Mage
1 Kataki, War's Wage
3 Kor Firewalker
1 Mirran Crusader
1 Orzhov Pontiff
1 Spellskite
2 Abrupt Decay
2 Choke

De structuur
Hieronder geef ik dadelijk een (uitgebreide) lijst van decks waar ik rekening mee wil houden en hoe ik denk dat er gesideboard moet worden. Ik werk dit bij met jullie ideeen. Voor elke matchup ga ik ook proberen er bij te zetten hoe ik denk dat ik de games na het sideboarden win, gevolgd door een in/uit lijst.

De matchups
Dit wordt een best wel uitgebreid lijstje. Mis ik een matchup waarvan je vind dat ik die erbij moet zetten, laat het weten en laat ook even weten hoe je denkt dat ik moet sideboarden. Opmerking van de auteur: deze lijst gaat in Modern natuurlijk nooit echt compleet zijn. Als er een deck mist, of een plan mist voor een deck dat er wel bij staat, laat het vooral weten!

Burn
Mijn rol in deze matchup is vooral niet dood gaan. Kor Firewalker zit specifiek voor deze matchup in het sideboard. Spellskite helpt ook met niet dood gaan en Abrupt Decay kan misschien tegen de beestjes die ze spelen. De tragere kaarten haal ik er uit. Infinite life is voldoende in deze matchup om te winnen, dus Murderous Redcap mag er uit.
In:
3x Kor Firewalker
1x Spellskite
1x Abrupt Decay
Uit:
1x Garza's Assassin
1x Reveillark
2x Eternal Witness
1x Murderous Redcap

Bloom Titan
Dit is een lastige matchup. Zijn land in check houden is prioriteit, evenals het slopen van een Azusa, Lost but Seeking of Amulet of Vigor. Spellskite kan de abilities van landjes die zijn Primeval Titan targetten aanpakken, maar volgens mij is tegenwoordig de voorkeur van Bloom Titan om het transmute-landje met een bounceland op te zoeken, zodat ze antwoorden hebben in de vorm van Pacts. Mirran Crusader is nog een optie om door Titans heen te slaan?
In:
2x Abrupt Decay
3x Fulminator Mage
1x Big Game Hunter
1x Spellskite
Uit:
2x Voice of Resurgence
2x Melira, Sylvok Outcast
1x Scavenging Ooze
2x Kitchen Finks
1x Eternal Witness

Abzan (Junk)
Mirran Crusader is gemaakt voor deze matchup. Alleen Lingering Souls en Path to Exile doen er echt wat tegen. De vraag voor mij is een beetje of Fulminator Mage en Abrupt Decay goed genoeg zijn voor deze matchup. Decays pakken Liliana en Goyfs, Fulminator kan de mana aanpakken.
In:
1x Mirran Crusader
1x Big Game Hunter
1x Orzhov Pontiff
2x Fulminator Mage
1x Abrupt Decay
Uit:
1x Kitchen Finks
1x Chord of Calling
1x Viscera Seer
1x Noble Hierarch

Splinter Twin
Chord of Calling is heel matig in deze matchup, terwijl we wel goede sideboardkaarten hebben met Abrupt Decay en Choke. Persoonlijk houd ik heel graag 1 Chord, maar dat is misschien niet de beste play. Spellskite is erg goed tegen Splinter Twin zelf. Orzhov Pontiff kan grindy games winnen tegen Pestermite, Snapcaster Mage en [k]Vendillion Clique[/k]
In:
1x Abrupt Decay
1x Spellskite
2x Choke
1x Orzhov Pontiff
Uit:
3x Chord of Calling
1x Melira, Sylvok Outcast
1x Viscera Seer

Martyr Proc
Voor wie niet bekend is met het deck, dit wordt soms een Soul Sisters variant genoemd, maar in werkelijkheid is het mono- control op de rug van Martyr of Sands met Serra Ascendant en Proclamation of Rebirth. Vaak speelt het een klein beetje zwart voor Orzhov Charm en wat sideboardkaarten. Hun plan is altijd om de pot lang te laten duren en op de rug van card advantage engines als Proclamation of Rebirth, Ranger of Eos, Squadron Hawk en Emeria, the Sky Ruin toe te gaan naar een boardstate die niet te overbruggen is voor mij. Ik verwacht uit hun sideboard kaarten als Suppression Field. (Geen Damping Matrix, want dan werkt Martyr of Sands niet meer).
In:
2x Abrupt Decay
1x Orzhov Pontiff
1x Big Game Hunter (ja, die grote Serra Ascendant weghalen is belangrijk)
Uit:
2x Voice of Resurgence
1x Eternal Witness

Merfolk
In:
2x Abrupt Decay
2x Choke
Uit:
1x Eternal Witness
2x Voice of Resurgence
1x Reveillark

Elfjes
In:
1x Orzhov Pontiff
2x Abrupt Decay
1x Mirran Crusader
Uit:
1x Spellskite
1x Scavenging Ooze
1x Qasali Pridemage
1x Eternal Witness

Affinity
Om te beginnen pakken we Kataki, War's Wage en Abrupt Decay voor deze matchup. Spellskite is goed tegen Arcbound Ravager en komt er ook in. Ik denk dat mijn plan moet zijn om zo snel mogelijk te combo'en. Fulminator Mage moet wat helpen met de vliegende manlandjes.
In:
1x Kataki, War's Wage
2x Abrupt Decay
1x Spellskite
1x Orzhov Pontiff
1x Fulminator Mage
Uit:
1x Reveillark
1x Garza's Assassin? (De mana is te pijnlijk voor deze matchups en sommige flyers, Vault Skirge, pak je er niet eens mee.)
2x Voice of Resurgence
2x Eternal Witness (Geen tijd voor denk ik.)

Infect
Infect heeft doorgaans erg weinig creatures, die allemaal dood gaan aan Abrupt Decay. Melira, Sylvok Outcast zit al in het mainboard en het plan is dan ook naast creatures beantwoorden om snel te graven naar Melira. Orzhov Pontiff beantwoord ook veel van hun beesten, inclusief Noble Hierarchs. Spellskite werkt goed tegen pomp-spells, omdat je leven kan betalen (of mana-dorks tappen) om de pompspells op je Skite te laten gaan. Infect fetcht aggressief naar Breeding Pools, maar Choke is het nog steeds niet waard.
In:
2x Abrupt Decay
1x Orzhov Pontiff
1x Spellskite
Uit:
1x Reveillark
1x Eternal Witness
1x Kitchen Finks
1x Scavenging Ooze

RG Tron
In:
3x Fulminator Mage
Uit:
2x Abrupt Decay
1x Voice of Resurgence

Delver
In:
1x Orzhov Pontiff
2x Abrupt Decay
2x Choke
1x Big Game Hunter (Alleen tegen versies met zwart -Tasigur, the Golden Fang- of groen -Tarmogoyf-)
Uit:
1x Viscera Seer
1x Garza's Assassin
1x Chord of Calling
1x Qasali Pridemage (Alleen tegen versies met zwart -Tasigur, the Golden Fang- of groen -Tarmogoyf-)

Esper Mentor
In:
1x Orzhov Pontiff
2x Abrupt Decay
2x Choke
1x Big Game Hunter
1x Mirran Crusader
Uit:
1x Viscera Seer
1x Garza's Assassin
2x Chord of Calling
1x Qasali Pridemage

Collect Call (aka de mirror)
In:
2x Abrupt Decay
1x Mirran Crusader
1x Orzhov Pontiff
Uit:
2x Voice of Resurgence
1x Qasali Pridemage

Jund
In deze matchup moet je vooral rekening houden met Anger of the Gods na het sideboard. Manland is een oprechte winconditie voor hen, dus Fulminator Mage is goed.
In:
1x Big Game Hunter
2x Fulminator Mage
1x Mirran Crusader
1x Abrupt Decay
Uit:
1x Qasali Pridemage
1x Chord of Calling
1x Kitchen Finks
1x Viscera Seer

Zoo
Plan is niet dood gaan door Abrupt Decays te spelen. Ze hebben voldoende rood om een Kor Firewalker prima te laten zijn.
In:
1x Kor Firewalker
2x Abrupt Decay
Uit:
2x Eternal Witness
1x Reveillark

Soul Sisters
Prioriteit ze niet boven de 30 te laten komen, waar Serra Ascendant op haar best is. Big Game Hunter helpt als ze daar wel komen.
In:
2x Abrupt Decay
1x Orzhov Pontiff
1x Big Game Hunter
Uit:
2x Voice of Resurgence
1x Eternal Witness

Living End
Met genoeg sac-outlets in het deck, kan Living End niet echt het grootste probleem vormen. Infinite life wint de game in deze matchup.
In:
1x Big Game Hunter
1x Mirran Crusader
Uit:
2x Abrupt Decay

Scapeshift
In deze matchup wil je proberen te racen om infinite leven te gainen voor zij Scapeshift kunnen casten. Fulminator Mage maakt het Scapeshiften heel veel lastiger voor hen, omdat ze meer mountains nodig hebben naast de Valakut, the Molten Pinnacle(s) om te winnen. Voor de Scapeshift werken ze doorgaans op Breeding Pools voor de control-kaarten, wat Choke erg goed maakt. Als er Titans bij komen kijken kan ook Big Game Hunter er potentieel nog bij.
In:
2x Choke
3x Fulminator Mage
Uit:
2x Abrupt Decay
3x Chord of Calling

Hate-bears
De haatberen zijn vervelend tegen Chord of Calling, maar wel allemaal kwetsbaar voor Abrupt Decay en vaak ook Orzhov Pontiff.
In:
2x Abrupt Decay
1x Orzhov Pontiff
Uit:
3x Chord of Calling

Storm
Het plan in deze matchup is zoveel mogelijk de combo te vertragen. Mana denial komt in de vorm van Choke, Fulminator Mage en Abrupt Decay (op Goblin Electromancer). Abrupt Decay is ook prima tegen Pyromancer Ascension. Orzhov Pontiff komt tegen Empty the Warrens, maar kan ook je eigen klok een beurtje versnellen als dat nodig is. Dank aan marcoboth en Doyle.
In:
2x Choke
2x Abrupt Decay
1x Orzhov Pontiff
3x Fulminator Mage

Uit:
1x Garza's Assassin
2x Voice of Resurgence
1x Spellskite
1x Reveillark
2x Eternal Witness
1x Murderous Redcap

Dredge
Dit is een stom deck, niemand zou het moeten spelen, gewoon negeren

UWR-control
De manabase van dit deck is volgens mij best kwetsbaar, omdat ze Cryptic Command willen kunnen casten, maar ook Lightning Bolt+Snapcaster Mage+Lightning Bolt. Daarnaast is een primaire wincon voor hen Celestial Colonnade. Daarom denk ik dat Fulminator Mage een fijn plekje kan vinden in deze matchup, misschien wel gewoon naast Choke
In:
3x Fulminator Mage
1x Spellskite
2x Choke
Uit:
1x Garza's Assassin
3x Chord of Calling
1x Eternal Witness
1x Viscera Seer

BW tokens
Extra Abrupt Decays zijn goed tegen de Intangible Virtue en co, maar ook voor Tidehollow Sculler. Orzhov Pontiff kan huishouden als er geen Virtue of Honor of the Pure ligt.
In:
2x Abrupt Decay
1x Orzhov Pontiff
Uit:
1x Eternal Witness
1x Voice of Resurgence
1x Garza's Assassin

Jullie ideeen
Geef vooral je commentaar en ervaringen. Laat weten hoe jij denkt dat bepaalde matchups uitspelen, welke rol ik aan moet nemen en eventueel wat de tegenstander voor het sideboard zou kunnen hebben. Ik hoor graag van jullie!
 bijgewerkt door Jeff 9 jaren geleden
Harakesh
9 jaren geleden
RG Tron:

In
3 Fulminator Mage
1 Spellskite (negate een Karn activatie - narrow though)

Out:
2 Abrupt Decay
1 Garza's Assassin
1 Voice of Resurgence (als je spellskite erin doet, denk alleen on the Play)
Jeff
9 jaren geleden
Quote:
Harakesh 06-05-2015 om 15:07
RG Tron:

In
3 Fulminator Mage

Out:
2 Abrupt Decay
1 Garza's Assassin

Bedankt! Is Garza's Assassin niet beter dan een Melira in deze matchup? Ik kan me voorstellen dat op het juiste moment een Wurmcoil Engine uitschakelen best wel nuttig is ivm de lifegain.
Edit: Mag ik aannemen dat de rol die ik moet aannemen in deze matchup is die van proberen jou van Tron af te houden, terwijl ik verder mijn ding doe?
 bijgewerkt door Jeff 9 jaren geleden
munio
9 jaren geleden
Misschien ook de moeite waard wat te zeggen over play versus draw sideboarding

Typische dingen die tegen je worden ingebracht

Grafdigger's Cage, Rest in Peace, te cage zet je reanimation combo uit en stopt je collected company. Meestal kan je er gewoon doorheen beuken, je bent daarnaast ook gewoon nog een agresief abzan deckje
Anger of the Gods
Wel heel zuur
 bijgewerkt door munio 9 jaren geleden
Jeff
9 jaren geleden
Quote:
munio 06-05-2015 om 15:53
Misschien ook de moeite waard wat te zeggen over play versus draw sideboarding

Typische dingen die tegen je worden ingebracht

Grafdigger's Cage, Rest in Peace, te cage zet je reanimation combo uit en stopt je collected company. Meestal kan je er gewoon doorheen beuken, je bent daarnaast ook gewoon nog een agresief abzan deckje
Anger of the Gods
Wel heel zuur

Play versus draw sideboarding is vaak een beetje overrated vind ik. Het is enkel toepasbaar als er een groot verschil is tussen hoe je verwacht dat games gespeeld worden on the play en on the draw. Lijkt me leuk om eens over na te denken, maar het is belangrijker om een goed globaal plan te hebben voor elke* matchup.

Dat zijn inderdaad zure sideboardkaarten om tegen te komen, alhoewel ik Blood Moon en Damping Matrix nog een tikkie vervelender vindt. Kaarten als Anger of the Gods zijn goed en zuur, maar het is mogelijk om omheen te spelen. Hetzelfde geldt voor de Cage en Rest in Peace; je hebt nog steeds twee plannen: Aggro en Qasali Pridemage. Het is dan ook key om de Pridemage nooit uit te boarden als je tegenstander potentieel een van de sterke enchantments of artifacts heeft als sideboardkaart.

*Het is uiteraard niet mogelijk alle matchups te omschrijven, maar alles wat met enige regelmaat gespeeld wordt kun je best naar kijken.
munio
9 jaren geleden
Blood Moon blijft vervelend, afhankelijk van de matchup kun je vaak wel duidelijk zien of er een blood moon aan zit te komen; is je U/R tegenstander basics aan het fetchen dan zit er een bloederige maan aan te komen.
En kun jij dus ook gewoon basics fetchen.

De reden waarom ik het over play versus draw sideboarden wildehebben is omdat het collected deck, net zoals pod destijds, een heel andere plan gameplan kan hebben in verschillende matchups. Ik heb bijvoorbeeld het idee dat je infect bijvoorbeeld niet kan racen op de draw, maar dat kan ik mis hebben natuurlijk.

Ooh en ik zie dat je iets zegt over Damping Matrix versus Proclamation of Rebirth maar dat klopt volgens mij niet
 bijgewerkt door munio 9 jaren geleden
seanfrenzy
9 jaren geleden
tegen junk zou ik de fulminator's wel spelen en de pontiv niet, de garza assasin lijkt me ook suboptimaal. pontiv werkt bijna alleen tegen lingering souls, als ze die al niet uitboarden ivm hun eigen grafbak haat.

tegen twin is pontiv ook wel redelijk om ze combo 1 beurt te stallen of ze pestermite te slopen. kitchen finks lijkt me niet zo super, infi leven is niet zo super in deze matchup dus mischien kan je er 1 van cutten. als het op de grind aankomt is de pontiv ook wel sweet omdat het snappy sloopt.

en munio heeft gelijk over forecast, dat werkt gewoon nog. buiten dat de proclamation geen artifact of creature is (ook dan had het nog steeds gewerkt).
marcoboth
9 jaren geleden
tegen storm denk ik:
in:
choke x2
abrupt decay x2

mogelijk erin:
orzhov pontiff (empty the warrens)
fulminator x3 (kan beurten schelen)

uit:
gharza's assassin (weinig te doden)
voice of resurgence x2 (doet te weinig)
spellskite (de lightning bolts horen niet het grote probleem te zijn)

scavaging ooze (grootste twijfelgeval, helpt wel een beetje! tegen past in flames)
murderous redcap (?, infinite life is doorgaands genoeg om te winnen, dus instant kill optie is minder belangrijk)
reveillark/eternal witness (niet snel/disruptief)
Jeff
9 jaren geleden
@Munio: Infect kun je sowieso niet racen, dus zou ik geen ander plan tussen play en draw aanhouden. Infect stop je het best door al hun beesten te slopen, of de pomp-spells teniet te doen. Orzhov Pontiff en Abrupt Decay werken voor dat eerste, terwijl Spellskite de pomp-spells kan tegenhouden. Mijn plan in deze matchup lijkt me verder altijd zo snel mogelijk Chord of Calling of Collected Company te gebruiken om te graven naar Melira. Soms moet je daarvoor wel keihard een ingeboarde Spell Pierce voor in lopen helaas.
Ik kan zelf zo gauw niet een matchup bedenken die echt significant anders werkt on the play of on the draw, anders dan je winstpercentage.

@Munio&seanfrenzy: Proclamation werkt inderdaad gewoon met Damping Matrix, het is Martyr of Sands die niet werkt. Er is een reden dat dat deck niet Damping Matrix board maar Suppression Field, ik had even het verkeerde in mijn hoofd.

@seanfrenzy: Orzhov Pontiff doet volgens mij juist heel weinig tegen twin comboplan, omdat je Chord of Calling wel uit moet boarden en dus niet zomaar altijd het effect kan gebruiken. Een grindy game winnen van Pestermites, Snapcaster Mages en [k]Vendillion Clique[/k] klinkt wel weer aantrekkelijk. Ik zal eens kijken of ik nog een plekje kan maken voor de Pontiff om in te boarden in die matchup.
Wat betreft Junk: Lingering Souls is inderdaad niet in alle decks te vinden. Post-sideboard nog iets minder. De Souls decks boarden minder harde graveyard-hate in mijn ervaring (Grafdigger's Cage ipv Rest in Peace) zodat ze Souls nog wel kunnen gebruiken om een grindy game op te zetten. Orzhov Pontiff is wel discutabel in ieder geval. Ik denk dat ik een afsplitsing in versies van Abzan ga maken, want het plan kan een (klein) beetje verschillen afhankelijk van bijvoorbeeld hoeveel Souls je nog verwacht.

@Marco: Bedankt! Ik denk inderdaad dat Witness en Reveillark te traag zijn tegen storm net als tegen de aggro-decks uit het formaat. Hoe is Abrupt Decay tegen Storm ivm [k]Pyromancer's Ascension[/k] denk jij?
Doyle
9 jaren geleden
Quote:
Jeff 06-05-2015 om 22:57
Hoe is Abrupt Decay tegen Storm ivm [k]Pyromancer's Ascension[/k] denk jij?

Abrupt Decay is prima tegen storm. Zowel tegen de ascension maar ook tegen de Goblin Electromancer die vaak toch wel dood moet om het ze moeilijker te maken. Speel zelf decays in Jund en hebben mij goed geholpen in de storm match-ups.
 bijgewerkt door Doyle 9 jaren geleden
marcoboth
9 jaren geleden
Als de ascension of electromancer niet veilig gespeeld kan worden, is het erg lastig voor de storm speler om snel af te gaan. Zeker in combinatie met fulminator's die land slopen.
Jeff
9 jaren geleden
Bedankt guys, ik heb een Storm-plan toegevoegd. Gelijk ook een infect-plan geschreven.
Harakesh
9 jaren geleden
Quote:
Jeff 06-05-2015 om 15:25
Quote:
Harakesh 06-05-2015 om 15:07
RG Tron:

In
3 Fulminator Mage

Out:
2 Abrupt Decay
1 Garza's Assassin

Bedankt! Is Garza's Assassin niet beter dan een Melira in deze matchup? Ik kan me voorstellen dat op het juiste moment een Wurmcoil Engine uitschakelen best wel nuttig is ivm de lifegain.
Edit: Mag ik aannemen dat de rol die ik moet aannemen in deze matchup is die van proberen jou van Tron af te houden, terwijl ik verder mijn ding doe?

Tron is van nature een redelijk passief deck - tegen Collected Company hebben we een redelijk goede matchup (ivm Pyroclasms, Ugins, Oblivion Stones, Relics e.d.). De Garza's is borderline - je speelt ook Reclamation Sages en Quasali.

Betreft het plan, dit klopt - je moet, zoals met Pod, racen en proberen te combo'en. Fulminators zijn gewoon extra sweet om die extra turn te hebben. Mij disrupten en racen. Kijk infinite life is cute, maar daar geeft een Tron deck niet om, die restarten de game gewoon of millen je. Dus als je kan combo'en moet het met infinite damage. Alleen een goeie Tron speler weet dat die ze Relic's pas heel laat moet cracken tegen dit deck of in reactie op bv. een Viscera Seer ze O-stone moet poppen (anders loop je in die Chord traps).
Kofurea
9 jaren geleden
Mijn 2cents:

Commenaar op al staande statements:
Quote:
Burn
In:
3x Kor Firewalker
1x Spellskite
?x Abrupt Decay
Uit:
1x Garza's Assassin
1x Reveillark
?x Chord of Calling

Ik denk dat melira cutten een slecht idee is. Het main plan tegen burn lijkt mij om zo snel mogelijk infinite te proberen te gaan, en je opponents zo veel mogelijk burn te laten spenden op jouw beesten zodat jij het tempo van de game kan overnemen. Chord cutten lijkt me geen goed plan. Ik denk dat ik dit zou doen:

In: 3x Kor Firewalker, 1x Spellskite, 1x Abrupt Decay (3 decays lijkt me een prima hoeveelheid)
Out: 1x Garza's Assasin (BBB te pijnlijk), 2x Eternal Witness (Te traag tegen burn lijkt me), 1x Murderous Redcap (Te traag, en op het moment dat je infinite life haalt heeft burn geen kans om te winnen, dus voor infinite damage heb je hem niet nodig. Als spot removal vind ik hem te duur), 1x Reveillark (te langzaam)

Quote:
Bloom Titan
In:
2x Abrupt Decay
3x Fulminator Mage
1x Big Game Hunter
1x Spellskite
1x Mirran Crusader
Uit:
2x Voice of Resurgence
1x Scavenging Ooze
1x Kitchen Finks
1x Collected Company
1x Noble Hierarch (winnen met een gebolsterde vogel in de lucht is een reele winconditie hier, dus liever de Hierarch uitboarden)

Dit is volgens mij inderdaad een hele slechte matchup, en zeker een waar je gepunished wordt voor het niet hebben van Thoughtseizes in de side. Ik denk dat je niet company uit zou moeten boarden, want je company heeft met zo veel fulminators juist een grote kans om naar LD te leiden. Om deze reden zou ik ook hierarch niet uitboarden, want ik denk dat je zo veel mogelijk kans wilt hebben op T2 Fulminator of op T3 Company. Ik zou gaan voor het volgende:

In: 2x Abrupt Decay, 1x Big Game Hunter, 3x Fulminator Mage, 1x Spellskite
Out: 2x Voice of Resurgence, 2x Kitchen Finks, 1x Eternal Witness, 1x Scavenging Ooze, 2x Melira, Sylvok Outcast. De voices zijn niet goed genoeg, de matchup is niet grindy genoeg voor de tweede witness, de Ooze doet bijna niets. Infinite life is bij lange na geen gamewinner tegen dit deck omdat ik het idee heb dat ze tegen ons eigenlijk altijd het pact/hivemind plan op gaan.

Quote:
Abzan (Junk)
In:
1x Mirran Crusader
1x Big Game Hunter
1x Orzhov Pontiff
1x Spellskite
Uit:
1x Chord of Calling
1x Collected Company
1x Birds of Paradise

Ik denk dat decay's en fulminators goed genoeg zijn om in 1/2 split erin te gaan. Manland en townships zijnCombo'en in deze matchup is lastig door scooze, dus ik denk at je best wat meer van de combo zou mogen cutten. Company zou ik niet cutten, rock decks houden van attritiony matchups maken, en company geeft je voor 4 mana twee creatures wat zo'n race makkelijk kan winnen. Ik zou ook eerder hierarch cutten dan bird, omdat een bird met een bolster erop souls blockt, en dat is mij denk ik meer waard dan de exalted. Ik vind spellskite niet heel goed in deze matchup, hij vangt soms een decay op, maar je kan vaak wel zo breed gaan dat 1 decay je niet tegen houd. Ik denk dat combo'en te lastig is in deze matchup, en dat het niet je main plan zou moeten zijn maar iets waar je langzaam inrolt als je de topdeck periode van de matchup tegen komt.

In: 1x Mirran Crusader, 1x Big Game Hunter, 2x Fulminator Mage, 1x Abrupt Decay, 1x Orzhov Pontiff
Out: 1x Kitchen Finks, 1x Chord of Calling, 2x Melira, Sylvok Outcast, 1x Viscera seer, 1x Noble Hierarch (misschien de bird hiervoor in de plaats, durf ik niet zeker te zeggen)

Quote:
Splinter Twin
In:
2x Abrupt Decay
1x Spellskite
2x Choke
Uit:
3x Chord of Calling
1x Viscera Seer

Is een redelijke 50/50 matchup en ik heb met deze matchup het meeste ervaring. Chords zijn niet goed vind ik. Als Twin speler board ik de combo deels uit (-1/2 twin, -2 Exarch, of iets in die geest, ik wil niet allin gaan omdat je goedkope interaction hebt, maar ik kan het niet helemaal uitboarden omdat ik een manier moet hebben om infinite life te beaten) dus ik vind 4 decays overkill. 3 lijkt me prima. Let trouwens op dat twin anger of the gods kan spelen. Dat kost je heel snel een game als je overextend.

In: 1x Abrupt Decay, 1x Spellskite, 2x Choke, 1x Orzhov Pontiff (goed tegen pestermites en snapcaster mages)
Out: 3x Chord of Calling, 1x Melira, 1x Visera Seer

Quote:
Martyr Proc
In:
2x Abrupt Decay
1x Orzhov Pontiff
1x Big Game Hunter (ja, die grote Serra Ascendant weghalen is belangrijk)
Uit:
Ik moet toegeven dat ik geen idee heb wat ik er uit zou kunnen doen hier. Wat ik tot nu toe gedaan heb zal in deze richting zijn:
1x Collected Company
1x Chord of Calling
1x Birds of Paradise

De matchup zelf nog niet gespeeld, maar het cutten van company en chord lijkt me niet goed. Chords zijn extra pontiffs, combo pieces, etc, en company is de kaart waardoor je altijd de kans hebt om terug te komen. Je maakt een goede case voor BGH. Ik denk dat ik zo zou boarden:

In: 2x Abrupt Decay, 1x Orzhov Pontiff, 1x Big Game Hunter
Out: 2x Voice of Resurgence (Slecht tegen path, je krijgt de token alleen als je m zelf sacced, en ze zullen niet vaak op jouw turn spells casten), 1x Eternal Witness, 1x Melira, Sylvok Outcast

Quote:
Merfolk

Ook een matchup die ik nog niet heb gespeeld, maar lijkt me redelijk straightforward. Max out op decays, voeg chokes toe (tenzij het UW merfolk is) en dan racen.

In: 2x Abrupt Decay(, 2x Choke)
Out: 1x Eternal Witness, 1x Voice of Resurgance (1x Voice of Resurgance, 1x Reveillark)

Misschien is het het waard om 1 Fulminator in te brengen om mutavaults het leven zuur te maken.

Quote:
Elfjes

Een deck dat ik nog niet ben tegengekomen met company. Ik denk dat je dit als een stompy deck moet zien. Neem extra decays mee, de crusader brickwalled het hele deck. Misschien Big Game om te chorden, maar ik denk dat dat te cute is. Ik denk dat Pontiff wel oke is, ondanks dat je nettle sentinel niet per se hit (tenzij je een sacoutlet hebt, wat natuurlijk niet ondenkbaar is)

In: 1x Orzhov Pontiff, 2x Abrupt Decay, 1x Mirran Crusader
Out: 1x Spellskite, 1x Scavenging Ooze, 1x Qasali Pridemage, 1x Eternal Witness

Quote:
Affinity
In:
1x Kataki, War's Wage
2x Abrupt Decay
1x Spellskite
1x Orzhov Pontiff
Uit:
1x Reveillark
1x Garza's Assassin? (De mana is te pijnlijk voor deze matchups en sommige flyers, Vault Skirge, pak je er niet eens mee.)
2x Voice of Resurgence
1x Eternal Witness (Geen tijd voor denk ik.)

Ziet er prima uit. Ik zou zelfs nog -1x Eternal Witness, +1x Fulminator Mage doen. Misschien zelfs nog een anafenza cutten voor een 2e Fulminator. Kunnen dealen met manland is belangrijk want je decays pakken ze niet. Zou verder geen slechte matchup moeten zijn denk ik.

Quote:
Infect
In:
2x Abrupt Decay
1x Orzhov Pontiff
1x Spellskite
Uit:
1x Reveillark
1x Eternal Witness
1x Kitchen Finks
1x Anafenza, Kin-Tree Spirit

Fulminators zijn key in zo'n matchup, net als tegen affinity. Ik zou nog ten minste 1 Kitchen Finks cutten en ik denk ook de scavenging ooze voor 2 fulminators.

Quote:
RG Tron
Met dank aan kenner Harakesh
In:
3x Fulminator Mage
1x Spellskite (negate een Karn activatie - narrow though)
Uit:
2x Abrupt Decay
1x Garza's Assassin
1x Voice of Resurgence (als je spellskite erin doet, denk alleen on the Play)

Je hebt geen twee spellskites nodig tegen tron. Een miser is wel prima, zeker met chords, maar de tweede is heel snel al dood. De assasin cutten is een slechte keuze. Het is een antwoord tegen emrakul en wurmcoil, en houd je langer in de game. De matchup is wel heel slecht, net als dat deze voor pod was.

In: 3x Fulminator
Out: 2x Abrupt Decay, 1x Voice of Resurgance

Quote:
Delver

Denk dat dit een goede matchup is. Abrupt Decays dealen met delvers en young pyro's. Veel delver decks runnen zwart voor terminate en tasigurs, en soms zelf anglers, dus Big Game is een goede kaart. Pontiff helpt tegen de tokens en unflipped delvers. Choke is goed, omdat ze er bijna niet van af kunnen komen.

In: 1x Orzhov Pontiff, 2x Abrupt Decay, 2x Choke, (voor zwart 1x BGH)
Out: 2x Melira, 1x Viscera Seer, 1x Garza's Assasin, 1x Chord of calling (1x Qasali Pridemage, als ze zwart spelen spelen ze wss geen moon)

Ik weet niet of dit correct is, en misschien moet je ipv 1 melira 1 seer, 2x chord er extra uit halen. Maar daarvoor heb ik nog niet genoeg ervaring in de matchup.

Quote:
Esper Mentor

Ik denk dat je hiervoor hetzelfde plan volgt als voor grixis delver, maar dan met nog 1x mirran crusader erin. Uit de set: 2x Melira, 1x Seer, 3x Chord of Calling moet je er dan 5 cutten (die 4, 1x assasin en 1x pridemage voor 1x pontiff, 2x decay, 2x choke, 1x BGH en 1x Mirran). Ik denk dat ik dan 1x chord erin zou laten.

Quote:
Collect Call (aka de mirror)

De mirror heb ik twee keer gespeeld. Ik denk dat dit correct is:

In: 2x Abrupt Decay, 1x Mirran Crusader, 1x Orzhov Pontiff
Out: 2x Voice of Resurgence, 1x Qasali Pridemage, 1x Melira

Quote:
Jund

Jund heeft als groot probleem dat ze anger of the gods kunnen spelen. Manland is vaak een wincon, samen met goyf, gebackupped door lily en discard. Vandaar dat ik het volgende zou doen:

In: 1x Big Game Hunter, 2x Fulminator Mage, 1x Mirran Crusader, 1x Abrupt Decay
Out: 1x Qasali Pridemage, 1x Chord of Calling, 1x Kitchen Finks (je brengt veel 3 drops in), 1x Melira, 1x Viscera seer

Misschien is mirran te slecht tegen bolt, en wil je daarom de finks houden.

Quote:
Zoo

Decays zijn sweet. Misschien is 1 firewalker oke, het blocked guide en swiftspear en krijgt incidental life.

In: 1x Kor Firewalker, 2x Abrupt Decay
Out: 2x Eternal Witness, 1x Reveillark (te langzaam)

Quote:
Soul Sisters

Ze van een critical mass van leven afhouden is het belangrijkste. Daarom zijn decays en pontiff goed. BGH tegen ascendant.

In: 2x Abrupt Decay, 1x Pontiff, 1x BGH
Out: 2x Voice, 1x Melira, 1x Eternal Witness

Quote:
Living End

Ik denk dat dit hetzelfde uit zal spelen als de matchup tegen pod. Zorg dat ze dood gaan aan infinite life als ze er voor kiezen te living enden. Soms spelen ze faerie macabre of leyline of the void om dit tegen te gaan.

In: 1x Big Game Hunter, 1x Mirran Crusader
Out: 2x Abrupt Decay

Quote:
Scapeshift

Scapeshift is een race naar infinite life of zij die scapeshiften. Misschien red je beatdown, maar waarschijnlijk niet. Ik denk dat tegen de standaard cryptic command scapeshift decks choke wel goed genoeg is. Na board is fulminator awesome. Als ze met 6 mounters scapenshiften, en jij killed 1 van die mountains dan fizzlen 5 va nde 6 triggers, omdat er maar 4 other mountains zijn op resolution. Garza's blijft erin voor eventuele inferno titans, maar ik denk dat BGH ook inbrengen overkill is.

In: 2x Choke, 3x Fulminator
Out: 2x Abrupt Decay, 3x Chord of Calling

Quote:
Hate-bears

Abrupt Decays zijn goed. Pontiff kan goed zijn tegen thalia en andere x/1's. Mirran Crusader kan goed zijn, maar ik denk dat dat een judgment call is afhankelijk van hoeveel groen je ziet.

In: 2x Abrupt Decay, 1x Pontiff
Out: 3x Chord of Calling

Quote:
Storm
In:
2x Choke
2x Abrupt Decay
1x Orzhov Pontiff
3x Fulminator Mage

Uit:
1x Garza's Assassin (weinig te doden)
2x Voice of Resurgence (doet te weinig)
1x Spellskite (de lightning bolts horen niet het grote probleem te zijn)
1x Reveillark (te traag)
2x Eternal Witness (te traag)
1x Murderous Redcap (infinite leven doet de truc in deze matchup, ze hebben doorgaans geen andere wincon, gaan sneller door hun deck heen en kunnen zich niet goed wapenen tegen een sloot beestjes)

Ik heb deze matchup nog nooit met Kor Firewalkers gespeeld, en ik vraag me af dat, als je er twee krijgt voor ze af gaan, of je dan de nodige stormcount te hoog kan maken. Ik denk het niet, maar ga het wel een keer proberen. Ik vind fulminator te langzaam voor deze matchup.

In: 2x Choke, 2x Abrupt Decay, 1x Pontiff
Out: 2x Voice, 1x Spellskite, 1x Assassin, 1x Witness

De llark blijft erin, omdat ze soms een kleine grapeshot doen en dan kan je llarken naar infinite. De redcap geeft reach (4 mana, deal 3. Niet geweldig, maar beter dan de fulminators).

Dit zijn mijn ideeen over het sideboarden. Ik denk dat je mana dorks bijna nooit moet uitboarden, omdat snelheid veel geeft in dit deck. Company is je beste kaart, en zou ik denk ik ook bijna nooit cutten Ik hoor graag wat mensen hiervan vinden
Jeff
9 jaren geleden
Wow, dat is een uitgebreid antwoord!

Ik zie vooral dat je heel veel waarde hecht aan Fulminator Mage. Ik ga morgen proberen wat dieper in te gaan op je antwoord, want ik was het geloof ik niet overal helemaal 100% mee eens. Des te beter, discussie gaat alleen maar leerzaam zijn.
Jeff
9 jaren geleden
Kofurea, bedankt man!

Ik heb nog een matchup toegevoegd: Dredge en ik zal ook vast na gaan denken over UWR varianten (control, Geist, Gifts Ungiven) alhoewel die niet heel populair zijn momenteel.

Zoals beloofd een wat uitgebreider commentaar:

Bloom Titan:
Kofurea geeft aan dat de matchup niet grindy genoeg is voor een 2e Eternal Witness en dat weet ik niet zo zeker. Mijn gelimiteerde ervaring met de matchup is dat ze inderdaad op het Hive Mind plan gaan, maar eerst vaak gewoon met Primeval Titan tutoren naar het transmute-landje en een bounceland, om zo Pact of Negation en Slaughter Pact op te zoeken (niet per se in die volgorde), waardoor je niet kan combo'en. Zulke games worden juist supergrindy en je moet ze forceren de pacts te gebruiken zodat hun mana veelal getapped blijft (geen 2e titan) en ze niet instant-wins hebben als ze de Hive Mind topdecken. Het blijft gewoon een lastige matchup in ieder geval.

Martyr Proc:
Hun plan na sideboard gebruikt vaak een tweetal Wrath of Gods, daarom zou ik niet graag Voice of Resurgence cutten. De ene keer dat ik er afgelopen weekend tegen speelde won ik effectief door een tweede Voice te zoeken in response op de Wrath en vervolgens met Eternal Witness de chord weer terug te halen. Kortom: ik weet niet of het juist is om in deze matchup Voice en Witness te cutten.

Elfjes:
Door kaarten als Ezuri, Renegade Leader en Craterhoof Behemoth brickwall je helemaal niets met Mirran Crusader. Ben het verder wel eens met het sideboardplan dat Kofurea geeft.

Affinity:
Ik zou nooit Combo-pieces cutten in deze matchup. Zij gaan zoveel mogelijk de lucht in, maar hebben heel weinig antwoorden op de combo, dus ons plan zou moeten zijn proberen te combo'en voor we dood zijn in de lucht. Een enkele Fulminator ipv de Eternal Witness klinkt echter wel goed.

Infect:
Ik zie Fulminator niet key zijn in deze matchup. Melira houdt het manland al tegen en verder is land destruction in deze matchup volgens mij echt te traag, prio 1 is de normale beesten weg krijgen. Ik ga wel Anafenza houden voor meer combo-potentieel en inderdaad Scavenging Ooze cutten, die doet echt niets in de matchup. Infnite life wint de matchup niet, maar als je dat met een Viscera Seer doet hebben ze nog maar 1 drawstep om te winnen.

Jund:
Qasali Pridemage Exalted is volgens mij best ok in de matchup, maar belangrijker nog: boarden zij niet Grafdigger's Cage?

Scapeshift:
In een race naar infinite leven, waarom willen we Chord uitboarden? Omdat het zo vervelend is als die gecounterd wordt? Hebben we niet wat nuttigers om te boarden?

Storm:
Ik ben het met Marco eens over Fulminator Mage in deze matchup denk ik, ze dragen in ieder geval meer bij dan Murderous Redcap, maar misschien niet meer dan een Witness en Lark. Ik twijfle nog een beetje over dit sideboardplan, maar het zal ergens tussen 1 en 3 Mages gaan zitten voor mij.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 16 posts
  • Laatste post Jeff 9 jaren geleden
  • Gemaakt door Jeff 9 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal PostNL
Customer 1633363629
0.0137 seconds for 30 queries (322.06kb)
0.0355 seconds to render