Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Manacurve voor Commander decks

Tancred
1 maand geleden
Hee hallo allemaal,

Ik vroeg me af wat de beste verhouding manabronnen/spreuken is voor een commander deck en wat de beste manacurve is voor zo'n deck en ging op internet op zoek naar artikelen. Ik vond onder andere deze:

https://infinite.tcgplayer.com/article/What-s-an-Optimal-Mana-Curve-and-Land-Ramp-Count-for-Commander/e22caad1-b04b-4f8a-951b-a41e9f08da14/

Ik heb gebrobeerd deze theorie toe te passen op mijn Commander deck. Mijn Commander is 3 mana dus dat betekend 42 land, een Sol Ring en nul signets volgens dit artikel. Ik heb mijn deck aangepast.

commander
Kunoros Lifegain
door Tancred11 minuten geleden

Als ik de Skyclave Cleric en de The Birth of Meletis meereken zit er nu 42 land in. Verder 1 Sol Ring en geen Arcane Signet.

Verder staat in het artikel dat als je een Commander hebt van 3 mana dat er geen spreuken van 3 mana in hoeven te zitten. Echter er zijn bepaalde spreuken van 3 mana die heel goed zijn in een lifegain deck zoals Heliod, Sun-Crowned. Verder is er bepaalde removal zoals Dark Banishing en Oblivion Ring die ook 3 mana kost.

Wat denken jullie van het artikel en van hoe mijn deck nu opgebouwd is?
Blasty
1 maand geleden
Volgens mij is 42 land op z'n zachts gezegd overdreven veel. Zoveel land doe ik niet eens in een landfall deck en een commander van 4 mana.
voor een deck met een lage mana curve zoals die van jou zou ik 37 land doen, inclusief de spells die je ook als land kan droppen.

Signets en andere mana rocks helpen je deck te versnellen, ze zijn er niet om je land te vervangen.
Als je al je mana rocks vervangt met land kom je zeker op 42 of meer land, maar dan speelt je deck trager dan het ideaal zou moeten.
Dus speel die signets!

En waarom je geen mana value 3 zou moeten spelen vanwege de cost van je commander daar snap ik helemaal niks van. Je beperkt jezelf enorm als je dat cut. Er zijn bergen en bergen gave lifegain kaarten van 3 mana zoals Cat Collector, Indulging Patrician, Marauding Blight-Priest etc.
TheRobinros
1 maand geleden
Er is zeker een hoop te zeggen voor 42 land, dat is namelijk dezelfde verhouding als 17 land in een 40 kaarten deck. Gegeven dat een commander deck tweeënhalf keer zo veel kaarten heeft als een limited deck, is de standaardafwijking in het aantal landjes dat je pakt veel groter en dus heb je veel meer non-games waarin je te weinig landjes pakt. Dat gezegd hebbende, in een gemiddeld commander deck zit ook enorm veel card draw, zeker vergeleken met een limited deck, dus die landjes pak je wel. Alleen als je geen card draw speelt, is 42 een juist aantal.

Waarom geen 2 mana signets: De 2 mana rocks zijn uitstekende ramp om je 4 mana op beurt 3 te geven en dat is wat de meeste decks graag willen. Een 4 mana commander ligt er dan op beurt 3. Het probleem met een 3 mana commander is dat je die niet sneller neerlegt, want die ligt er nog steeds op beurt 3. Je neemt dus eigenlijk beurt 2 vrij, zonder de upside te hebben dat je je plan significant versnelt: je hebt héél veel 5 drops nodig om die op beurt 4 te kunnen spelen, om er voor te zorgen dat een Arcane Signet relevant is in je deck, als je van plan bent beurt 3 sowieso je 3 mana commander te spelen. En veel 5 drops spelen, zorgt voor enorm clunky openingshanden.

Waarom geen 3 mana kaarten: dit artikel gaat er vanuit dat je commander de kaart is die je altijd op beurt 3 wil spelen. Dat kan ook vrijwel altijd (als je geen landdrops mist), je hoeft hem nooit te pakken uit je deck, want hij zit al als "achtste kaart" in je hand. Iedere 3-drop die je in je deck stopt, is dan suboptimaal om voor beurt 3 te pakken, omdat je hem dan toch niet wil spelen. Alleen de 3-drops die je ook op beurt 4 of 5 wil spelen, zijn dan het overwegen waard, zoals goede removal of een echte bom die je omschrijft. However: volgens mij is Kunoros, Hound of Athreos helemaal niet een commander die je per se op beurt 3 wil spelen zodat je deck werkt, dus dit argument gaat voor jouw deck niet helemaal op. Over het algemeen zit er wel een kern van waarheid in dat je minder kaarten in je deck wil spelen met dezelfde cost als je commander, maar dat geldt meer en meer naarmate het voor jouw deck belangrijker is om je commander on curve te spelen. Ik heb bijvoorbeeld een Magda, Brazen Outlaw deck zonder 2 mana dwergen, omdat ik op beurt 2 altijd Magda wil spelen, op beurt 3 een 4-drop doordat ik Magda tap en op beurt 4 is die 2-drop dwerg niet meer relevant.
piano
1 maand geleden
Solemn Offering --> Invoke the Divine
Dark Banishing --> Dire Tactics
Terramorphic Expanse --> Escape Tunnel

Champion of Arashin zijn zoveel andere, betere opties voor te verzinnen.
 bijgewerkt door piano 1 maand geleden
boedha
1 maand geleden
Ik vind dit filmpje wel een heldere uitleg geven over de hoeveelheid land je in een deck zou kunnen spelen.

En dan gebruik ik de volgende calculator om 37 landjes + 3 MDFC in te vullen.

Link
 bijgewerkt door boedha 1 maand geleden
piano
1 maand geleden
Vanwege je Angel's Feather en Demon's Horn vind ik dat je meer multicolor kaarten moet spelen, en dan zou ik waar mogelijk eerder een witte dan den zwarte kaart daarvoor vervangen, en daarom als voorbeeld:
Champion of Arashin --> Elenda, Saint of Dusk

Verder nog wat zooi om te overwegen:
Shambling Vent komt helaas tapped in play, maar biedt weer kans op gain life. (Let er op dat je sowieso niet te veel tapped into play landjes gaat spelen.)
Soul Link kun je ook op een tegenstander zijn beest plakken.
Flay Essence als altermatief voor Murder of gewoon Vindicate als het budget geen punt is.
Kaya's Guile veel ultility
Mangara's Blessing om gewoon gedurende het spel in je hand te houden
Consecrate // Consume
Exile
Killian, Ink Duelist
Obzedat, Ghost Council
Cleric of Life's Bond is een soort van Ajani's Pridemate
Bloodthirsty Aerialist is een vliegende zwarte Ajani.
Gumdrop Poisoner
Pest Control
Kambal, Consul of Allocation
Revival // Revenge om Ajani terughalen voor 2 mana, of eventueel levens verdubbelen.
Vampire Sovereign of Shattered Angel i.p..v Angel of Mercy?
Divinity of Pride
 bijgewerkt door piano 1 maand geleden
Tancred
1 maand geleden
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. Ik ben aan het nadenken over de kaarten en wil binnenkort een bestelling plaatsen. Ik ben ook aan het denken over manland/cycle land en mana base/mana curve.

Ik was laatst in een spelwinkel om Commander te spelen en zag dat iedereen een playmat had en nu wil ik er ook een en heb er een gezien van de Brightclimb Pathway die ik gaaf vind. Het commander spelen ging vrij goed. We speelden met zijn vieren. Ik kon een aantal dingen op tafel krijgen maar er brak een oorlog uit tussen een met een token deck en een met een squirrel/token deck en ik moest 30 lifeloss nemen van de Zulaport Cutthroat en lag eruit.
 bijgewerkt door Tancred 1 maand geleden
Lavinius
1 maand geleden
Playmat is absoluut cruciaal! Zeker wanneer er iets bij wordt gegeten of gedronken kan je nooit voorzichtig genoeg zijn
piano
1 maand geleden
Ik heb ook nagedacht over een playmat te kopen, maar ik zie echt geen reden om dat te doen zolang ik gewoon thuis of bij vrienden op een schone tafel speel.
Tancred
1 maand geleden
Ik vroeg een van de gasten wat het voordeel van een playmat was. Hij zei: -het beschermt je kaarten en tokens en maakt het makkelijker de kaarten te pakken-.

Het is me al opgevallen dat als je een kaart pakt dat je hem of de tafel moet afschuiven of dat je kans hebt dat je hem beschadigd als hij niet in een hoesje zit omdat het moeilijk is de kaart los te krijgen van de tafel.
piano
1 maand geleden
Zonder hoesjes doe ik sowieso niet. Ik vind het heel belangrijk dat al mijn oude kaarten zo netjes mogelijk blijven.
Hoesjes met een kaart erin zorgt ervoor dat de randen net iets van de tafel afkomen waardoor oppakken geen probleem is.

Ik vind spelen met iemand die vette jatten heeft - of anderzijds iets snacken wat vieze handen geeft of de tafel viesmaakt tijdens het spelen - daarom ook afgrijselijk. Dan speel ik liever een kaartspel als Munchkin o.i.d. met die persoon waar de kaartjes geen waarde hebben
Left4Doner
1 maand geleden
Quote:
2 uren geleden
Ik vroeg een van de gasten wat het voordeel van een playmat was. Hij zei: -het beschermt je kaarten en tokens en maakt het makkelijker de kaarten te pakken-.

Die tweede reden is precies waarom ik een playmat fijn vind. Kan het zeker aanraden.
thegeertfiles
26 dagen geleden
Tancred, het klopt dat je met 40 land gegarandeerd je Commander kan spelen op beurt 3 maar daar is dan ook alles mee gezegd. Commander is het format van veel card draw. Die landjes komen wel dus je zou iets minder kunnen spelen. De meeste decks hebben zo rond de 38 land.

Maar Commander is ook het format van mana ramp en grote spells casten late game. Als jij 40 land speelt en 1 Sol Ring dan heb je in beurt 12 misschien 7 land liggen maar als je tegenstanders 12 mana tot hun beschikking hebben omdat ze mana artifacts hebben liggen en land hebben gerampt kan je ze niet meer bijhouden. Daarom zou ik in een deck altijd 10 kaarten spelen die card draw hebben, 38 land, 10 kaarten die rampen, een paar boardwipes en minimaal 5 targeted removal.
Luc
26 dagen geleden
The command zone heeft heel recent een aflevering uitgebracht waarin ze hun deck template een update hebben gegeven. Daar kwamen ze uit op: 38 land, 10 ramp, 12 card advantage, 12 single target disruption, 6 mass disruption en 30 plan kaarten. Dit is even uit het hoofd dus exacte aantallen en inhoudelijke info kun je het beste rechtstreeks uit de podcast halen
TheRobinros
26 dagen geleden
Aan de ene kant zijn dat handige getallen om aan te houden, aan de andere kant krijg je dan echt gigantische eenheidsworsten aan decks. Als jouw speelgroep een heel andere meta heeft, wordt er waarschijnlijk iets heel anders van je decks gevraagd. Speel je decks en kijk wat je mist, welke kaarten lekker spelen en welke aan het einde van een pot vaak in je hand blijven zitten en gebruik dat om je deck te streamlinen. Dan krijg je decks die bij jouw speelstijl horen en decks die ook daadwerkelijk anders aanvoelen. Het zoveelste 38 land 10 ramp 10 draw etc deck is misschien op papier beter tegen het gemiddelde andere 38 land 10 ramp deck, maar ieder deck is anders en heeft andere dingen nodig om te functioneren
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal PostNL
Customer 1486301531
0.0163 seconds for 42 queries (138.22kb)
0.0388 seconds to render