Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Nieuw (onofficieel) format: Frontier

Thompiedom
8 jaren geleden
Een store in Japan heeft recentelijk een nieuw toernooi georganiseerd met een nieuw format: Frontier!
Ze hebben het in leven geroepen in reactie op de veranderingen in Standard rotations en de stijgende kosten van Modern.

In een zin samengevat is Frontier een format waarin je alle expansion en core sets sinds M15 mag spelen, en dus is het een soort middle ground tussen Modern en Standard. De meningen over dit jonge format zijn verdeeld, en er is maar een event mee gespeeld (Waarin G/W Hardened Scales en U/R Artifacts wonnen, by the way).

Sommigen noemen Frontier Midrange-Central, anderen zien het als een redder in nood. Wat is jullie mening?

Een introductie
AncientOne
8 jaren geleden
Leuk idee, maar er is een veel te recente startdatum gekozen...
Legacy/Vintage = kaarten vanaf 1993
Modern = kaarten vanaf 2003
Frontier = kaarten vanaf 2015 - waarom niet weer 10 jaar nieuwer, dus 2013?

Nu heeft Frontier nog steeds hetzelfde probleem als Standard, nl. dat (de helft van) je kaarten snel uitroteren, en dus fors in waarde dalen... Frontier lijkt mij dus (net als Standard) een te duur format om te spelen... (zowel in Modern, als in Legacy worden de kaarten steeds meer waard, in Standard en Frontier juist steeds minder...)
 bijgewerkt door AncientOne 8 jaren geleden
SimonVanHoudt
8 jaren geleden
Waarom niet 2013? Omdat ze in M15 de nieuwste kaartrand hebben gemaakt.
Ik denk alleen dat het inderdaad iets te vroeg is, en dat het teveel lijkt op standard.
Waus
8 jaren geleden
Iedereen moet gewoon Commander gaan spelen
beany
8 jaren geleden
ancient in frontier is er geen rotatie alles vanaf m15 is legal zodra er nieuwe bijkomen worden die ook legal, maar er verdwijnt niks
MagnusMagicus
8 jaren geleden
Ik denk dat het niet enorm veel verschil gaat maken. Momenteel zijn de sets van Frontier nog makkelijk verkrijgbaar, wat het instappen goedkoper maakt. Maar over een paar jaar zal dat niet enorm anders zijn.

Leuk op zich, voor mij persoonlijk niet relevant, maar meer opties is meer beter denk ik. Alles is goed als het goed is voor Magic en de community .
AncientOne
8 jaren geleden
Quote:
beany 09-10-2016 om 22:42
ancient in frontier is er geen rotatie alles vanaf m15 is legal zodra er nieuwe bijkomen worden die ook legal, maar er verdwijnt niks

Dat weet ik ook wel...
Mijn punt is dat de helft van frontier uit Standard-kaarten bestaat, die dus wel uitroteren en dus wel fors minder waard worden...
MagnusMagicus
8 jaren geleden
Al dat gezeur over minder waard worden...diezelfde kaarten zitten ook in Modern he . Ok, in Frontier je zul je nu wellicht meer Standard kaarten gebruiken omdat de pool niet zo groot is, maar dat is over een tijdje volledig anders.
AncientOne
8 jaren geleden
Quote:
MagnusMagicus 10-10-2016 om 07:33
Al dat gezeur over minder waard worden...diezelfde kaarten zitten ook in Modern he . Ok, in Frontier je zul je nu wellicht meer Standard kaarten gebruiken omdat de pool niet zo groot is, maar dat is over een tijdje volledig anders.

Ik steek best wel wat geld in Magic, maar juist dat minder waard worden is de reden dat ik géén Standard meer speel... Dat format is me gewoon te duur...

"dat is over een tijdje volledig anders": daar sla je de spijker op z'n kop!
Met de huidige format definitie is Frontier te 'Standard-heavy': de helft van je cardpool zijn Standard-kaarten, en dus is het format voor velen te duur om te spelen. Bij Modern maken de Standard-kaarten slechts een fractie van de pool uit, en daar komt bij dat de Standard-kaarten die wèl in Modern gespeeld worden juist om díe reden níet hun waarde zullen verliezen als ze uit Standard roteren...

Maar, ik kan me goed voorstellen dat dit over een jaar of 2-3 best een echt gespeeld format gaat worden. Nu is het mijns inziens daarvoor nog te vroeg, omdat het (nog) te veel op Standard lijkt.
marcoboth
8 jaren geleden
Quote:
AncientOne 10-10-2016 om 10:26
Quote:
MagnusMagicus 10-10-2016 om 07:33

Ik steek best wel wat geld in Magic, maar juist dat minder waard worden is de reden dat ik géén Standard meer speel... Dat format is me gewoon te duur...

"dat is over een tijdje volledig anders": daar sla je de spijker op z'n kop!
Met de huidige format definitie is Frontier te 'Standard-heavy': de helft van je cardpool zijn Standard-kaarten, en dus is het format voor velen te duur om te spelen. Bij Modern maken de Standard-kaarten slechts een fractie van de pool uit, en daar komt bij dat de Standard-kaarten die wèl in Modern gespeeld worden juist om díe reden níet hun waarde zullen verliezen als ze uit Standard roteren...

Maar, ik kan me goed voorstellen dat dit over een jaar of 2-3 best een echt gespeeld format gaat worden. Nu is het mijns inziens daarvoor nog te vroeg, omdat het (nog) te veel op Standard lijkt.

Hij bedoelt niet dat het nu te duur is om te spelen. Als het formaat aanslaat, gaat het dezelfde kant op als modern. Dus nu is het misschien wat goedkoper, omdat er vele matige rares uit oud standard gespeel worden. Maar als het gespeeld gaan worden, dan worden al die kaarten vanzelf steeds meer waard. De prijzen van decks gaan dan dus naar de modern deck prijzen toe.
Waus
8 jaren geleden
Lijkt mij nog steeds een duur formaat, omdat iedereen dan standard cards erin wilt.
Morph
8 jaren geleden
Momenteel lijkt het een iets andere opzet van Extended.
En er waren reden dat ze dat format opgezegd hebben.

En na een aantal jaar is het Modern 2.0 met een beperktere kaartkeuze.
Mij lijkt het niet echt toekomst te hebben,
Skywise
8 jaren geleden
Quote:
Morph 10-10-2016 om 12:35

Dit. Ik denk ook niet dat dat Frontier veel verder komt dan een handjevol enthousiastelingen hier en daar. En Wizards gaat echt geen nieuwe vorm van Extended ondersteunen.
vuurrobin
8 jaren geleden
Quote:
Waus 10-10-2016 om 10:55
Lijkt mij nog steeds een duur formaat, omdat iedereen dan standard cards erin wilt.

Dit denk ik ook. Als ik kijk hoe Collective Brutality is gestegen omdat het in modern wordt gespeeld, zal dat effect alleen maar sterker worden als dit soort kaarten in standard, modern EN frontier worden gespeeld. De fetchlandjes van khans of tarkir zijn nu al duur genoeg, maar die zul je wel nodig gaan hebben voor de top tier decks van dit formaat.

1 van de dingen dat ik leuk vind aan commander als formaat is dat kaarten die in standaard of modern niet speelbaar zijn juist wel speelbaar zijn in commander.

En ik begrijp waarom ze bij m15 zijn begonnen, maar practisch betekend nu dat mensen hun standaard decks van khans-oath gaan afstoffen, hier en daar wat gaan verbeteren en dat als deck gaan gebruiken.
LegoRobster
8 jaren geleden
Ik zie persoonlijk niet in hoe je de benodigde investeringen kan vergelijken met standard. Als dit formaat daadwerkelijk doorgroeit tot iets, zal er een aparte meta voor ontstaan. De kans dat je oude standard deck goed binnen deze nieuwe meta zal draaien lijkt me vrij klein. Het zou dus een losstaand formaat worden naast standard en modern, waar je dus ook een derde deck voor nodig zou hebben.
Het lijkt me sterk als kaarten voor deze meta een invloed gaan hebben op de prijs van kaarten die al veel in standard en modern gespeeld worden. Maar ik zie het wel gebeuren dat kaarten die nu al veel gespeeld worden (en daarom dus prijzig zijn) ook in Frontier gespeeld gaan worden, wat het per definitie geen 'budget formaat' gaat maken.
hallowman3
8 jaren geleden
Ik ben juist wel voorstander, je kan je decks een beetje aanpassen met nieuwe kaarten die komen en er zijn ook nog meer dan genoeg goedkope kaarten die ook nog ok zijn in dit formaat. Je kan dus een redelijk deck maken voor weinig geld in tegenstelling tot modern. Ook is het goedkoper dan standard omdat je je deck maar licht hoeft aan te passen.
Sunitram
8 jaren geleden
Quote:
Morph 10-10-2016 om 12:35

Extended is van de baan gehaald omdat het te weinig spelers trok. In plaats daarvan introduceerden ze Modern, wat, naar nu blijkt, weer hele andere nadelen met zich meebrengt. Dat gezegd hebbende, ik zie Wizards Frontier nog niet direct ondersteunen, maar wellicht dat ze, zeg, na het block na Amonkhet geïnteresseerd raken. Maar dan wordt het, zoals meer mensen hier zeggen, een "Modern 2.0". En wat er dan gebeurt? Ik denk zelf dat het op korte termijn nieuwe kaarten meer waardevast maakt, omdat ze na uitrotatie nog prima competitief te gebruiken zijn. Op de lange termijn krijg je hetzelfde geëmmer als met Modern: er is een aantal kaarten dat iedereen wil, dat overal is uitverkocht en/of je een nier en twee armen kost, en dat dan waarschijnlijk alleen weer herdrukt zal worden in afgrijselijk dure boostersets. A.K.A. je bent terug bij af. Maar je hebt wel een jaar of 5, misschien 10 plezier gehad van je nieuwe format.

Conclusie: ik vind het een leuk probeersel, en zou het absoluut willen spelen. Maar ik vrees dat, als Wizards al interesse krijgt, het op de lange termijn z'n doel voorbij schiet.

P.S.: Ik hou stiekem best van Modern. Er zijn zat seldom-trodden-roads in Modern die net zo leuk spelen en een stuk minder kosten.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal PostNL
Customer 1571330830
0.0166 seconds for 47 queries (145.83kb)
0.0403 seconds to render